افزایش جریان خون با مصرف منظم ۱۱ ماده غذایی | تغذیه سالم

مجموعه: تغذیه سالم

مواد غذایی مناسب واسه افزایش جریان خون

گردش خون ضعیف یه مشکل عادی بهداشتی به وجود اومده به وسیله مریضی شریان محیطی، دیابت، چاقی، مصرف دخانیات، مریضی رینود و … است.

کاهش جریان خون در بدن می تونه منتهی به علائم ناخوشایندی از جمله درد، گرفتگی عضلات، بی حسی،  مسائل گوارشی، سردی دستها و یا پاها و … شه. هم اینکه آدمایی که دارای گردش خون ضعیف هستن، ورزشکاران و کسائی که فعالیت بدنی زیادی دارن، ممکنه بخوان جریان خون بدن شون رو زیاد کنن تا کارکرد ورزشی اونا بهبود یابد.

 

هرچند ضعیف بودن جریان خون با دارو قابل برطرف شدنه اما مصرف بعضی گزینه های غذایی خاص هم می تونه به بهتر شدن این آسیب کمک کنه:

 

فلفل: کپسایسین؛ ماده فعال موجود در شکلای جور واجور فلفل باعث افزایش جریان خون در بافتا شده و فشار خون رو هم کم می کنه. مصرف فلفل هم اینکه از تشکیل پلاک در شریانا جلوگیری می کنه. حتی کرمای آرامش دهنده درد شامل کپسایسین هم در دسترس هستن و می تونن جریان خون رو در ناحیه آسیب دیده بیشتر کنن.

 

انار: پر از آنتی اکسیدان هایی مانند پلی فنوله. مصرف انار باعث افزایش جریان خون در بافت ماهیچه ها شده و مصرف اون به ورزشکاران پیشنهاد می شه. تحقیقات نشون داده که دریافت ۱۰۰۰ میلیگرم عصاره انار تنها نیم ساعت قبل از انجام تمرینات ورزشی، جریان خون رو  زیاد می کنه و باعث زیاد شدن قطر رگای خونی می شه.

 

پیاز: منبع خوبی از آنتی اکسیدانایی مانند فلاونوئیدهاست. این سبزی گردش خون رو بهتر کنه. پیاز هم اینکه دارای خواص ضد التهابیه که با کاهش التهاب در رگا و شریانا، سلامت قلب رو هم تضمین می کنه.

 

 در طب سنتی چینی از زردچوبه واسه بهبود گردش خون استفاده می شده

  

دارچین: یه ادویه گرم و دارای خیلی از امتیازات سلامتیه؛ از جمله بهبود جریان خون. دارچین هم اینکه می تونه منتهی به کاهش فشار خون شه و تضمین کننده سلامت قلب باشه.

 

سیر: تاثیر به درد بخور این گیاه در بهبود گردش خون و افزایش سلامت قلب شناخته شده. تحقیقات نشون میده که سیر دارای ترکیبات گوگردی از جمله آلیسینه که می تونه جریان خون رو در بافتا افزایش و فشار خون رو کم کنه.

 

ماهیای چرب: این ماهیا از جمله قزل آلا، دارای اسیدهای چرب امگا ۳ هستن که واسه بهبود گردش خون مفیدن. چون باعث انتشار اکسید نیتریک می شن. چربیای امگا ۳ هم اینکه به جلوگیری از تشکیل پلاک در شریانا کمک کرده و از ایجاد لخته خون جلوگیری می کنن.

 

چغندر: یه گزینه بسیار عالی مخصوصا واسه افزایش جریان خون واسه ورزشکارانه. چغندر پر از نیترات بوده و در بدن به اکسید نیتریک تبدیل می شه. اکسید نیتریک رگای خونی رو شل کرده و جریان خون رو در بافت عضلانی زیاد می کنه.

 

زردچوبه: افزایش جریان خون یکی از امتیازات خیلی زیاد این ادویه قدرتمنده. در طب سنتی چینی هم از این ادویه واسه بهبود گردش خون استفاده می شده.  تحقیقات نشون میده که ماده فعال موجود در زردچوبه به نام کورکومین باعث افزایش اکسید نیتریک در بدن شده، استرس اکسیداتیو و التهاب رو هم کم می کنه.

 

سبزیجات تیره رنگ: این سبزیجات مثل اسفناج و … دارای نیترات زیاد هستن که درست مانند چغندر در عمل میکنن.

 

میوه های خونواده مرکبات: این میوه ها هم پر از فلاونوئیدها هستن که منتهی به کاهش التهاب در بدن می شن و فشار خون سفتی شریانا رو کاهش میدن.

 

گردو: دارای ترکیباتی از جمله آرژنین، اسید آلفا لیپوئیک، و ویتامین ای هستن که در بدن تبدیل به اکسید نیتریک می شن. مصرف این آجیل به افراد گرفتار به دیابت شدیدا پیشنهاد می شه.

 



.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *