افزایش جذب آهن از غذا با این نکات تغذیه ای | تغذیه سالم

افزایش جذب آهن از غذا با این نکات تغذیه ای

افزایش جذب آهن از غذا با این نکات تغذیه ای

اضافه کردن تنها مقداری گوشت یا ماهی به غذاتون می تونه به جذب بهتر آهن بقیه غذاها در بشقابتان کمک کنه. حالا به گفتن نکاتی واسه افزایش جذب آهن می پردازیم.

چیجوری آهن بیشتری از غذاها بگیریم؟

احتیاجی نیس تیکه بزرگی گوشت بخورین تا نیاز روزانه آهن بدنتون تأمین شه. اضافه کردن تنها مقداری گوشت یا ماهی به غذاتون می تونه به جذب بهتر آهن بقیه غذاها در بشقابتان کمک کنه. حالا به گفتن نکاتی واسه دریافت هر چی بهتر آهن در رژیم غذایی تون می پردازیم.

۱. واسه جذب بهتر آهن در ظرفای چدنی غذا درست کنین

غذاهای اسیدی مرطوب مانند سس گوجه فرنگی به این روش آهن بیشتری جذب می کنن.

۲. واسه جذب بهتر آهن هر وعده غذایی رو با یه منبع ویتامین ث (مانند آب پرتقال، توت فرنگی یا کلم بروکلی) همراه کنین

مخصوصا وقتی که یه منبع آهن گیاهی مانند شکلای جور واجور لوبیا میل می کنین، ویتامین ث کمک می کنه تا بدن تون ۶ برابر بیشتر آهن جذب کنه.

۳.تعداد خیلی از غذاهای سالم بازدارنده جذب آهن هستن

مثلا بازدارنده جذب آهن شامل فیتاتا در دانه های کامل و سبزیجات، پلی فنولا در قهوه و چای، اوگزالاتا در دانه های سویا و اسفناج و کلسیم در اجناس لبنی می شن.

بعضی از کارشناسان فکر می کنن اگرکمبود آهن یا کم خونی به وجود اومده به وسیله کمبود آهن دارین، بهتره غذاهای بازدارنده جذب آهن رو همزمان با غذاهای پر از آهن مصرف نکنین. یه سریای دیگه فکر می کنن مصرف این دو با هم مشکلی نداره تا وقتی که وعده غذایی تون شامل غذاهای پر از آهن و ویتامین ث باشه.

شک نداشته باشین متخصص تغذیه تون می تونه به شما کمک کنه تا برنامه غذایی مناسبی در طول دوران بارداری داشته باشین و سطح آهن بدن تون رو در حد سالمی حفظ کنین.

۴. طرز مصرفداروی مکمل آهن

اگه دکتر تون داروی مکمل آهن براتون تجویز کرده، یه ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا اونو استفاده کنین، چون آهن با شکم خالی بهتر جذب می شه. هم اینکه مصرف مکمل همراه با آب پرتقال که دارای ویتامین ث زیادیه می تونه جذب آهن رو بهتر کنه. (اما قرص خود رو همراه شیر، قهوه یا چای مصرف نکنین چون در جذب آهن مشکل به وجود می یارن.)

۵. کلسیم جذب آهن رو از جا در آورد می کنه

کلسیم هم جذب آهن رو از جا در آورد می کنه. به خاطر همین اگه مصرف مکمل آهن و کلسیم واسه شما پیشنهاد شده حتماً از پزشکتون سوال کنین با چه فاصله ای از هم اونا رو در طول روز استفاده کنین.
جمع آوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: روزنامه ایران

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *