افزایش تری گلیسرید را جدی بگیرید! | تغذیه سالم

افزایش تری گلیسرید رو جدی بگیرین!

افزایش تری گلیسرید رو جدی بگیرین!

وقتی که آزمایشات یه فرد رو چک می کنیم ،فاکتورهایی رو با عنوان پروفایل لیپیدی میبینیم. این پارامترها در بیماریای قلبی عروقی و سکته های مغزی مهمه.

تری گلیسریدها (TG)،بیشترین قسمت لیپیدهای غذایی رو تشکیل میدن  و عادی ترین نوع چربی در بدن هستن که از راه غذا وارد بدن می شن و مقداری هم در بدن ساخته می شه.اگه سطح تری گلیسرید بالا بره در آخر منتهی به چاقی می شه که با افزایش خطر دچار شدن به بیماریایی چون قلبی عروقی در ارتباطه.

مقادیر بالای تری گلیسرید حمله قلبی و سکته در ارتباطه که  تا ۴ برابر این خطر رو زیاد می کنه.بالا بودن تری گلیسرید در زنان به خصوص زنان میانسال بیشتر از مردان پیش بینی کننده احتمال بروز مریضی قلبی استا.

هم اینکه مقدار بالای تری گلیسرید یکی از علائم دچار شدن به مقاومت به انسولینه در نتیجه با دیابت نوع ۲ در ارتباطه.

اگه مقدار اون بسیار بالا باشه(بالای ۵۰۰)احتمال دچار شدن به پانکراتیت ، هم اینکه بیماریای کبدی چند برابر می شه.

اینم بگیم که بیماریا هم باعث افزایش سطح تری گلیسرید خون می شن که میشه به دیابت کنترل نشده،مریضی کلیوی،اعتیاد به الکل ،کم کاری تیروئید ،بیماریای کبدی هم چون سیروز و چاقی اشاره کرد.

اندازه گیری سطح تری گلیسرید خون به وسیله آزمایش خون ،زیر مجموعه ای پروفایل لیپیدی انجام می شه که اندازه درستی این آزمایضش لازمه ناشتا بودن فرد از ۱۲-۸ ساعت قبل از انجام آزمایشه.

سطح تری گلیسرید نرمال در خون کمتر از ۱۵۰ میلی گرم در دسی لیتره.

در صورت بالا بودن تری گلیسرید خون ، بالا باشه باید روشای درمانی رو شروع کرد که شامل دارو درمانی ،اصلاح رژیم غذایی، افزایش فعالیت بدنیه. اگه این روش ها در معیت هم باشن یافته های بهتری رو تماشاگر هستیم.

دارودرمانی:

واسه دارودرمانی از داروهای فیبرات (فنوفیبرات و ژمفیبروزیل) که موثرترین داروهای در دسترس واسه کاهش تری گلیسرید بوده و سطح HDL  رو هم زیاد می کنه ،تجویز می شه.

نیکوتینیک اسیدها در دوزای بالا TGو  LDLپلاسما رو کاهش و HDL رو زیاد می کنه.پس از شروع مصرف نیاسین ،پروفایل چربی ،قند خون،اسید اوریک و آنزیمای کبدی باید اندازه گیری شن.

رژیم غذایی:

علاوه بر اینا گفتیم که کاهش رژیم غذایی هم منتهی به کاهش تری گلیسرید خون می شه

توجه به مقدار نشاسته دریافتی نقش زیادی این وسط داره .از اونجا که بدن مقادیر مازاد نشاسته رو به چربی تبدیل می کنه بهتره سبزیجات نشاسته ای مثل ذرت محدود شه و از سبزیجات غیر نشاسته ای مثل خونواده کلما استفاده شه.

غذاهای نشاسته ای هم مانند سیب زمینی یا غلات موجب افزایش تری گلیسرید خون می شه.هم اینکه جانشین کردن غلات قهوه ای به جای غلات سفید نیازه.در کل مصرف غلات تصفیه شده رو محدود کنین.

پیشنهاد می شه این گروه غذایی رو در حد متعادل استفاده کنین.

از گروه چربیا هم،چربیای اشباع مثل کره،مارگارین،روغنای هیدروژنه و گوشتای پرچرب …و چربیای ترانس  باید محدود شن.

بهتره از چربیایی مثل روغن زیتون و یا کانولا و گردو عوضش شکلای جور واجور دیگه استفاده شه. اینم بگیم که کالری تموم شکلای جور واجور چربی یه جوره و فرق در نوع ترکیب اسیدهای چرب هستش.ماهیای چرب هم به دلیل داشتن امگا ۳ واسه کاهش سطح تری گلیسرید به درد بخور هستن.

از گروه قندها هم هر گونه شیرینی جات، نوشابه ها،آب میوه های صنعتی، شکلات، آب نبات، کیک،کلوچه و ژله  باعث افزایش تری گلیسرید خون می شه. در مورد شیرین کننده هایی هم چون عسل و یا بقیه شیرین کننده های طبیعی هم باید این محدودیت حفظ شه.

در آخر در مورد گروه میوه ها، وقتی که تری گلیسرید فرد بالاست دریافت میوه جات باید به ۳-۲ واحد در روز محدود شه و از دریافت زیادتر از اندازه اونا دوری کرد.

فعالیت بدنی:

اضافه وزن مخصوصا افزایش چربی دور کمر تری گلیسرید رو زیاد می کنه.در صورت داشتن اضافه وزن ،شروع تمرینات ورزشی در کاهش تری گلیسرید بسیار موثره .

انجام نیم ساعت تمرینات منظم منتهی به تعریق و پمپاژ بیشتر قلب می شه و در عین حال تری گلیسرید رو کم می کنه که پیاده روی یکی از تمریناتیه که بسیار پیشنهاد می شه.

علاوه بر این در مورد تغییر سبک زندگی عوامل زیر می تونه اثر داشته باشه:

ترک کردن سیگار

نبود داشتن استرس در زندگی روزمره

کنترل وزن

در آخر باید اشاره کرد که با کم شدن سبک زندگی میشه از مشکلات قلبی عروقی و تری گلیسرید بالا پیشگیری کرد اما در صورت دچار شدن به این آسیب اصلاح سبک زندگی در معیت با درمانای دیگه میشه اثرات زیادی داشته باشه.

جمع آوری : iranstyle.ir

.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *