افزایش تری گلیسرید بدن و ذخیره شدن چربی ها | رژیم غذایی

افزایش تری گلیسرید بدن و ذخیره شدن چربیا

کالری اضافه به تری گلیسیرد تبدیل می شه و به عنوان چربی ذخیره می شه. کالری کمتر یعنی تری گلیسرید پایین تر .

کاهش وزن . اگه اضافه وزن دارین ، کم کردن ٢/۵ تا ۵ کیلوگرم می تونه به پایین اومدن تری گلیسرید کمک کنه . روی انرژی بیشتر و سلامتی پس از کاهش وزن خود تمرکز کنین .

شکر و غذاهای فرآوری شده نخورین. کربوهیدراتهای ساده مانند شکر و غذاهایی که با آرد سفید درست می شن، تری گلیسرید رو بالا می برن .

کلسترول رو در رژیم خود محدود کنین. بیشتر از ٣٠٠ میلی گرم کلسترول در روز مصرف نکنین، اگه مریضی قلبی دارین، کمتر از ٢٠٠ میلی گرم استفاده کنین. از منابع کلسترول مانند گوشتهای با چربی اشباع شده ، زرده تخم مرغ و تموم اجناس لبنی دوری کنین.

چربیهای سالمتر رو انتخاب کنین. از روغنهای گیاهی غیر اشباع مانند روغن زیتون، بادام زمینی و کانولا استفاده کنین. به جای گوشت قرمز از ماهی پر از امگا ٣ و ماهیای مثل سلمون و ماکارل استفاده کنین .

چربیهای ترانس رو از زندگی خود خط بزنین . چربیهای ترانس در غذاهای سرخ کردنی و بعضی اجناس کارخانه ای مانند شیرینیهای آماده، کراکرها و کیکا پیدا میشه . به علامت ،” بدون چربی ترانس “روی بسته بندی مواد غذایی اعتماد نکنین. در آمریکا مواد غذایی با ٠/۵ گرم چربی ترانس به عنوان غذای بدون ترانس حساب شده و برچسب بدون ترانس میگیره که مصرف زیاد اون در دراز مدت مضره. مواد تشکیل دهنده مواد غذایی رو حتما ً بخونین . اگه شامل روغن هیدروژنه باشه،اون غذا صد درصد چربی ترانس داره.

نوشیدن الکل رو محدود کنین. الکل شامل قند و کالری بسیار بالاییه که باعث بالا رفتن تری گلیسرید می شه. حتی اندازه کمی الکل هم می تونه تری گلیسرید رو بالا ببره.

به طور مرتب ورزش کنین. دست کم روزی ٣٠ دقیقه فعالیت جسمی داشته باشین. ورزش منظم کلسترول خوب رو بالا نگاه می داره و کلسترول بد رو پایین می آورد. پیاده روی ، شنا و یا ورزشای گروهی خیلی خوبه. اگه ٣٠ دقیقه زمان ندارین، ده دقیقه از پله بالا و پایین برید، هنگام تماشای تلویزیون حرکت شنا و دراز و نشست انجام بدین .

اگه تری گلیسرید بالا دارین مراقب دیابت و فشار خون بالا هم باشین.

تری گلیسرید یه جور چربیه
تری گلیسرید یه جور چربی خون است. زمان خوردن غذا ، بدن شما اندازه کالری اضافی رو، به تری گلیسرید تبدیل می کنه. تری گلیسرید در سلولهای چربی شما ذخیره می شن. واسه انرژی میان وعده ای، هورمونا تری گلیسرید آزاد می کنن. اگه بیشتر از اندازه کالری که می سوزونین، غذا بخورین حتما تری گلیسرید تون بالا هستش .

چقدر تری گلیسرید نرمال حساب می شه؟

با یه آزمایش خون ساده می تونین اندازه تری گلیسرید خود رو اندازه بگیرین:

تری گلیسیرید نرمال :  کمتر از ١۵٠ میلی گرم در دسی لیتر و یا کمتر از ١.٧ میل مول در لیتر
تری گلیسیرید در مرز رو به بالا :  ١۵٠ تا ١٩٩ میلی گرم در دسی لیتر و یا ١.٨ تا ٢٠٢ میلی مول در لیتر
تری گلیسیرید بالا : ٢٠٠ تا ۴٩٩ میلی گرم در دسی لیتر و یا ٢.٣ تا ۵.۶ میلی مول در لیتر
تری گلیسیرید خیلی بالا :  ۵٠٠ میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر و یا ۵.٧ میلی مول در لیتر یا بالاتر

انجمن قلب آمریکا اعلام کرده که تری گلیسرید ١٠٠ میلی گرم در دسی لیتر یا کمتر خیلی خوبه. این اندازه تری گلیسرید سلامت قلب شما رو بهتر کنه. البته این انجمن مصرف دارو واسه رسوندن اندازه تری گلیسرید، به این اندازه رو پیشنهاد نمی کنه. به جای دارو، تغییر روش زندگی، نوع تغذیه، کاهش وزن و جنب و جوش جسمی رو پیشنهاد میدن. چون معمولا تری گلیسرید با رژیم غذایی خوب پایین میاد .

دکتر شما معمولا تری گلیسرید رو در بخشی از آزمایش کلسترول چک می کنه. ( که به اون پانل چربی هم می گن ) که واسه این آزمایش  باید دست کم ١٢ ساعت غذا نخورده باشین و اصطلاحاً ناشتا باشین .

فرق بین تری گلیسرید و کلسترول چیه ؟
این دو، دو نوع چربی متفاوت در خون هستن. تری گلیسریدا، کالری استفاده نشده رو واسه برگردوندن انرژی به شما ذخیره می کنن و کلسترول، واسه ساختن سلولها و هورمونهای خاص ، در بدن فعالیت می کنن. این دو چربی در خون حل نمی شن و به کمک پروتئینا در کل بدن شناور هستن و منتقل می شن .

اندازه اهمیت تری گلیسرید
هنوز اندازه تاثیر تری گلیسیرید بالا در کلفت شدن دیواره عروق قلبی که باعث بالا رفتن خطر سکته مغزی و قلبی و بیماریهای قلبی و عروقی می شه مشخص نیس .

تری گلیسیرید بالا معمولا در اضافه وزنهای زیاد و شرایط متابولیسمی خاص بروز می کنه و در این وضعیت خطر حمله مغزی و قلبی، کلا بالا هستش. یه سری از شرایط خاص، شامل چربی دور شکم، فشار خون بالا، تری گلیسرید بالا، قند خون بالا و اندازه ناجور کلسترول، سندروم متابولیسمی رو بوجود میاره.

بعضی وقتا تری گلیسرید بالا نشونه ای از دیابت نوع دوم، اندازه پایین یکی از هورمونای تیروئید، بیماریهای کبدی و یا کلیوی و یا بیماریهای خاص و نادر ژنتیکیه، که در اون بدن شما نمی تونه چربی رو به انرژی تبدیل کنه. حتی تری گلیسرید بالا می تونه به وجود اومده به وسیله مصرف داروهایی مانند بلوک کننده های بتا ، قرصای ضد بارداری، داروهای ادرارآور، استروئیدها و یا داروهای ضد سرطان سینه باشه.

واسه تری گلیسرید بالا باید دارو مصرف کرد؟

اگه تغییر در روش زندگی، نتونه تری گلیسیرد تون رو پایین بیاره، دکتر معالج شما ممکنه دارو براتون تجویز کنه. معمولاً تمرکز درمان ، بر پایین آوردن کلسترول بد خون است .

داروهای کاهنده تری گلیسیرید
نیاسین : نیاسین یا اسید نیکوتینک کلسترول بد رو کم می کنه، دکتر ممکنه یه مکمل هم همراه نیاسین بده، نیاسپان. این دارو رو حتما با مجوز دکتر جفت و جور کنین،چون تداخل اون با بقیه داروها و مصرف زیادتر از اندازه اون مشکلات جانبی خطرناکی داره.

فیبریتس : داروهایی مانند فنوفیبریت، جمفیبروزیل هم در کاهش تری گلیسرید تاثیر زیادی دارن.

استاتینا : اگه کلسترول خوب شما پایین و کلسترول بد خونتون بالا باشه، دکتر شما ممکنه، ترکیبی از دارهای استاتین و نیاسن و یا فیبریتسها رو تجویز کنه، به دلیل مشکلات جانبی استاتینها، قبل از مصرف این دارو، اگه از سرگیجه، اسهال، یبوست و گرفتگی عضلانی رنج می برید، حتماً با دکتر خود، در میان بذارین.

مکملای امگا ٣ : اسیدهای چرب امگا ٣ می تونن در پایین آوردن تری گلیسرید، موثر باشن. شما می تونین اونا رو از داروخونه و یا با تجویز دکتر جفت و جور کنین . اگه خودتون دارو رو جفت و جور می کنین و داروی کم کننده تری گلیسرید دیگری مانند استاتینها مصرف می کنین، حتماً با دکتر معالج خود مشورت کنین. مصرف امگا ٣ می تونه بقیه داروها رو تحت تاثیر بذاره.

اگه به تجویز دکتر دارو مصرف می کنین، حتماً طبق دستور این کار رو انجام بدین، اما تغییر روش زندگی و تاثیر اون بر سلامتی خود رو، یادتون نره.

.

منبع : faranaz.com

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *