افزایش تراکم استخوان با وزنه زدن | ورزش

افزایش تراکم استخون با وزنه زدن

بنا : به نقل از سیمرغ، قبل از این تصور می شد که تنها زدن وزنه های سنگین باعث افزایش تراکم استخون می شه. آدمایی که با وزنه های سبک و با تکرار زیاد ورزش استقامتی انجام میدن می تونن تا هشت درصد اندازه تراکم استخون در لگن، پاها، دستا و ستون فقرات رو زیاد کنن. این نوع ورزش استقامتی و قدرتی روشی مناسب واسه افزایش تراکم استخوانه.

تحقیقات جدید تصور قدیمی که زدن وزنه های سنگین باعث افزایش تراکم استخون می شن رو زیر سوال می بره. وزنه زدن با وزنه های سبک و با تکرار زیاد می تونه باعث کاهش خطر دچار شدن به پوکی استخون شه.

در این تحقیقات ۲۰ فردی که فعالیت کمی داشتن به مدت ۲۷ هفته برنامه ورزشی خاصی رو انجام دادن. این آدما به دو گروه تقسیم شدن یه گروه برنامه وزنه زدن رو انجام دادن و گروه دیگه روی پرورش ماهیچه ها کار کردن.

بررسیا نشون داد آدمایی که وزنه زدن تماشاگر هشت درصد افزایش تراکم استخون در پا، هفت درصد افزایش تراکم استخون در لگن و چهار درصد افزایش تراکم استخون در بازوها و ستون فقرات بودن اما آدمایی که روی پرورش ماهیچه ها کار کردن افزایش تراکم استخون نداشتن.

زنان یائسه با انجام این برنامه تماشاگر ۲۹ درصد افزایش تراکم استخون بودن. انجام اسکات قدرتی باعث افزایش تراکم استخون در ناحیه لگن می شه که احتمال شکستگی در این ناحیه رو خیلی کم می کنه.

آدمایی که وزنه زدن ۲۵ درصد بیشتر از افراد دیگه تماشاگر افزایش قدرت پاها بودن. با در نظر گرفتن گزارش انجمن پوکی استخون آمریکا تا سال ۲۰۲۰، ۱۴ میلیون نفر از آدمایی که بالای ۵۰ سال سن دارن دچار پوکی استخون می شن و ۴۷ میلیون نفر دیگه هم تراکم استخون کمی دارن. بعد از سن ۴۰ سالگی تراکم استخون کم میشه. طبق این بهتره با ورزش و تغذیه مناسب از این روند جلوگیری شه.

شکستگی لگن یکی از شایع ترین شکستیا در افراد سالمنده. درصد خیلی از آدمایی که به دلیل افتادن دچار شکستگی می شن و جون خود رو از دست میدن از ناحیه لگن دچار این آسیب می شن. یه پنجم آدمایی که دچار شکستگی لگن می شن در عرض یه سال جون خود رو از دست میدن.

درسته که زدن وزنه های سنگین هم باعث افزایش تراکم استخون می شه اما انجام این نوع ورزش واسه افراد سن و سال دار ممکن نیس.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *