افزایش انرژی و رفع کسالت و بی حالی با ۵ ماده انرژی زای طبیعی | تغذیه سالم

افزایش انرژی و رفع مریضی و بی حالی با ۵ ماده انرژی زای طبیعی

افزایش انرژی و رفع مریضی و بی حالی با ۵ ماده انرژی زای طبیعی

پنج غذای انرژی زا که با خستگی مقابله می کنن، از تخم شربتی گرفته تا شیر

در آمریکا، زنان بیشتر از مردان مستعد دچار شدن به خستگی و ناتوانی هستن. در بین زنان بین ۱۸ تا ۴۴ سال، زنان تقریبا ۲ برابر مردان هم سنشون ( ۱۵.۷ درصد در مقابل ۸.۷ درصد ) احساس شدید خستگی دارن. در بعضی موارد به اندازه ایه که در روند عادی زندگی تداخل بوجود میاره.

مارسی کلاو Marci Clow متخصص تغذیه و مدیر تحقیقات و کیفیت سیستمای تغذیه شرکت نور رنگین کمون Rainbow Light Nutritional Systems، عقیده داره چیزی که بدن ما می سوزونه رابطه مستقیمی با احساس داشتن انرژی بیشتر و خستگی کمتر در زندگی داره. پس، وقتی خسته ایم، خوردن مواد مغذی کامل واسه افزایش انرژی و هشیار ماندنمان لازمه.

به گفته کلاو در روزنامه پزشکی" مواد غذایی که پر از مواد مغذی و ترکیب کربوهیدارتای پیچیده، چربی سالم و/یا پروتئین لازمن؛ پروتئین یا چربی سالم، شما رو سیر نگه داشته و جذب کربوهیدرات به جریان خونتون رو به تاخیر انداخته و این کربوهیدرات انرژی شما رو زیاد می کنه."

 ۵ خوراکی که با خستگی مقابله کرده و مدت زمان طولانی تری به ما انرژی میدن:

آجیلا

آجیل یه منبع عالی از انرژی و پر از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و چربیای سالم هستن. مغز ماکادمیا Macadamia (ماکادمیا یا فندق استرالیایی میوه ای همسان فندق و مغذی ترین خشکبار دنیاس) شامل بیشترین مقدار چربی اشباع بین آجیل هاست، با داشتن ۸۰ درصد محتوای چربی تک اشباع اثرات مفیدی بر تری گلیسیرید و کلسترول LDL  و HDL داره. با در نظر گرفتن نظرات کلاو، می تونین تعدادی از اونا رو به عنوان میان وعده استفاده کنین یا روی ماست و سالاد بریزین یا تفت بدین و با نون بپزید و یا کره اونا رو استفاده کنین.

تخم شربتی

تخم شربتی به عنوان سوخت نامحدود واسه دویدن به طور کامل شناخته شده که قبلی به وسیله قبایل مایان Mayan و آزتک Aztec مورد استفاده بوده اونا از دانه های تخم شربتی که آب به خود جذب کرده بودن به عنوان سوخت واسه دویدن استفاده میکرده ان.

در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۱ انجام شد به این نتیجه رسیدن که تخم شربتی می تونه به اندازه گاتورید Gatorade ( نوشیدنی انرژی زا واسه ورزشکاران که واسه تامین کربوهیدرات بدن و جایگزینی مایعات و سدیم از دست رفته بین ورزش طراحی شده. ) قبل از مسابقات دو اثر داشته باشه. تخم شربتی شامل آنتی اکسیدان کوئرستین quercetinه که باعث افزایش کارکرد ورزشی و ریکاوری بعد از ورزش می شه.

با اینحال واسه آدمایی که دونده نیستن، به گفته دارشی شاه  Darshi Shah رئیس هیئت مدیر متخصصین تغذیه و مربیان سلامت " ترکیب ضد التهابی امگا۳ موجود در اون واسه رسوندن کارکرد بهتر سیستم ایمنی بدن واسه همه لازمه. "

بلغور جو دوسر

یه صبحونه دلچسب، فوق العاده، همه کاره و عالی واسه مقابله با خستگی. جو دوسر شامل فیبر محلول است که در واقع جلوی بالا رفتن آنی و یهویی قند خون رو میگیره و از سقوط یهویی اونم جلوگیری می کنه. این خاصیت از اونجا سر میگیره که بعد از حل شدن در دستگاه گوارش به شکل فیلتر عمل کرده و جذب چربی و قند رو از جا در آورد می کنه.

بلغور جو دوسر پر از فیبر و بعضی پروتئین ها هستش که هر دوی اینا در احساس سیری کمک می کنن. هم اینکه شامل کربوهیدرات با کیفیته که در بدن به عنوان گلیکوژن ذخیره می شه و سوخت مغز و ماهیچه ها رو تامین کرده و در طول روز به ثبات قند خون کمک می کنه.

شیر

در خیلی از تحقیقات محققان فرآورده های لبنی رو به افزایش جوش و زیاد شدن وزن در رابطه می دونن ولی در واقع شیر آب بدن رو تامین کرده و وقتی که عرق می ریزیم تعادل الکترولیت بدن رو تامین می کنه. در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ انجام شد مشخص شد کازئین ( یه پروتئین موجود در شیر ) زمان خواب به شل شدن عضلات کمک کرده و کمک می کنه با آرامش به خواب رویم.

با این حال ، شاه پیشنهاد نمی ده که قبل از خواب یه لیوان شیر گاو بخورین."امروزه اجناس لبنی واسه مصرف سلامت لازم رو ندارن ( مگه اینکه اجناس لبنی ارگانیک بخرین یا خودتون گاو داشته باشین. )"

پس واسه گرفتن همون آرامش قبل از خواب مصرف کمی پروتئین می تونه کارساز باشه – یه مشت کوچیک بادام، دانه آفتابگردان یا یه فنجون شیر سویا یا ماست ارگانیک ( پروتئین + پروبیوتیک ) می تونه کارساز باشه.

هندوانه

طبق مطالعه ای در سال ۲۰۱۱ این جزء جدانشدنی تابستون می تونه ما رو از احساس کم آبی، گیجی و خستگی رهایی بخشه. ۹۲ درصد هندوانه آبه که سوخت بدن ما رو تامین می کنه و منبع بزرگی از آب واسه مقابله با خستگی است. مثلا وقتی یه فرد دچار کم آبی شه، این کم آبی روی سطح انرژی و توانایی توانایی تفکر سالم فرد تاثیر میذاره، که نشونه های مشابه اونو وقتی سطح قند خون بالا میره می تونین ببینین.

خوردن یه برش هندوانه با تامین گلوکز ( سوخت ) سطح انرژی رو بالا برده و هم اینکه آب بدن رو هم تامین می کنه.هم اینکه ، هندوانه شامل آمینو اسیدی به نام ال سیترولین L-citrullineه که احساس خستگی رو کم می کنه.
جفت و جور و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *