افزایش امید به زندگی در افراد مسن | سالمندان

همه سالمندان، در برابر آسیبای اجتماعی و جسمی زیادی قرار می گیرن. از نظر نیاز به محبت و توجه، حساس تر می شن و دوست دارن به اونا توجه بیشتری شه. بدلیل اینکه نمی تونن به تنهایی مثل گذشته ها، واسه تفریح و گردش به بیرون از خونه برن و مجبورند ساعات زیادی رو در خونه بشینن، کسل می شن و آستانه تحملشان پایین میاد. در این مطلب راهکارهایی رو واسه افزایش امید به زندگی در سالمندان میگیم.

معاینات دوره ای

یکی از اولین حمایتایی که اعضای خونواده یه سن و سال دار باید بکننن اینه که اونو هدایت به سمت معاینات پزشکی دوره ای،  کنن. وقتی که مشکلات جسمی سالمندان حل شه و یا تحتِ کنترل در بیاد، در روحیه و سلامت روان اونم هم تاثیر میذاره.

اعتماد به نفس، مثل قامت سرو

در مرحله بعدی، دور و بریا باید اعتماد به نفس سالمندشان رو بالا ببرن. وقتی که یه فرد سالخورده احساس کنه که هنوز در بین اطرافیانش محبوب هست، احساس شادی و نشاط هم در اون ایجاد می شه.

ورزش و حرکت

معمولا سالمندی همراه با بی تحرکیه. دور و بریا سالمندان، باید سطح جنب و جوش و فعالیت اونا رو تحتِ کنترل دارا باشن. به عنوان یه پیشنهاد میشه گفت اگه بتونین سالمندتان رو در ورزش کردن همراهی کنین هم سطح نشاط و شادی اونو بالا تر می برید و هم اینکه انگیزه اونو واسه ورزش کردن بیشتر می کنین. با همراهی کردن سالمندان می تونین به اونا حس مثبت  دوست داشته  شدن رو، نشون بدین.

خاطره گویی

بهتره ساعاتی رو در روز از سالمندتان بخواین که براتون خاطره تعریف کنه. خاطره تعریف کردن، هم احساس در کنار هم بودن رو بالا می بره و هم باعث تقویت توان ذهنی و حافظه سن و سال دار می شه.

اخبار چی شد؟

راه حل دیگری واسه نزدیکی بین شما و سالمندتان اینه که در آخر روز از اون بخواین اتفاقات روز مثل اخبار و یا سریالا راتعریف کنه. اگه جایی از سریال رو اشتباه تعریف کرد به اون نگید ولی اگه سریالی رو خودتون دیدین و سن و سال دار هم می دونه که شما اون سریال رو تماشا کردین و در مورد موضوع اون داستان، با همدیگه صحبت می کنین، اشکالی نداره اگه که سن و سال دار جایی رو اشتباه تعریف کرد و شما اونو درست کردین.

بیان مشکلات زندگی ممنوع!!!

سالمندان بسیار زودرنج و حساس می شن و می تونن ناخواسته خیلی راحت از کاه کوه بسازن. تموم تلاش خودتون رو کنین تا هیچ وقت از مشکلات زندگیتون واسه سالمندتان تعریف نکنین. وقتی اونا مطمئن باشن که بچه هاشون با نشاط و سرحال زندگی می کنن خودشون هم از ذغذغهای ذهنی فاصله می گیرن و همین موضوع باعث آرامش روحی اونا می شه.

تغذیه سالم

حتما با در نظر گرفتن مشکلات جسمی که سالمندان دارن و با مشورت دکتر، از مواد غذایی و گیاهانی که می تونه واسه سن و سال دار نشاط آور باشه، استفاده کنه.

شرکت در انجمنا

حتما به سالمندتان کمک کنین تا زمانایی رو در انجمنایی که هم سن و سالانشان هستن شرکت کنه در این انجمنا هم دوست و هم صحبت پیدا می کنه.

سفری به یاد موندنی

یکی از بدترین کارایی که می تونیم در حق سالمندانمان بکنیم اینه که به تنهایی مهمانی و سفر بریم و اونا رو همراه با خود نبریم. این کار شدیدا می تونه احساس ناامیدیرو در سالمندان بسازه. حتما با در نظر گرفتن شرایط زندگیتون تلاش کنین تفریحاتی رو برنامه ریزی کنین تا سالمندتان هم بتونه با مشارکت شما اززندگی اش لذت ببره.

همراهی کردن در مطب

اگه سن و سال دارتون باید ویزیتا و آزمایشای دوره ای رو بکنه تلاش کنین به شکلی برنامه ریزی کنین تا بتونین اونو در پروسهای پزشکی همراهی کنین و به اونا نشون بدین که چقدر دوستشون دارین.

تقدیر و تشویق

راه حل دیگری که می تونه به افزایش اعتماد به نفس سالمندان کمک کنه اینه که در روزای مناسبتی مثل تولد، سالگرد ازدواج، روز پدر و مادر حتما به دیدار اونا برید و هم اینکه به یادآوری خاطرات شیرین گذشته اونا و موفقیتاشون بپردازید.

اقتصاد آنلاین

.

منبع : hidoctor.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *